Tamara Giesberts

1978EDUCATION
2002
MSc in Architecture, TUDelft, the Netherlands
2009
Summer Program Advanced Painting (Ira Richer) at the School of Visual Arts, New York, USA


EXPECTED EXHIBITIONS
2019
Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (solo)

2018
21 Juni - 1 juli Art Hilversum, NL
September, Kunstzaal Heijningen, The Hague, NL (group)


PAST EXHIBITIONS
2017
Werken op papier, Kunstzaal Heijningen, The Hague, NL (group)

2016
Pop-up Exhibition at Seinconcerten, Hilversum, NL

2015
Art Karlsruhe, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany
De Aquarellisten, Kunstzaal Heijningen, The Hague, NL (group)

2014
Art Karlsruhe, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany
Art Fair Köln, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany
Lux, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (solo)
Online Gallery Ludwig Trossaert, Antwerp, Belgium
Kunst op papier, Kunstzaal Heijningen, The Hague, NL (group)
Lease-lend Merin, Dordrecht, NL
"Het weekend van het portret", Stichting De Nederlandse Portretprijs, Amsterdam, NL

2013
Art Karlsruhe, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany
Länge mal Breite mal Höhe, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (with Brigitte Martin and Juan Morales)
La Pucelle, Bergen op Zoom, NL (solo)
Heerlijke Kunst, BKC Roosendaal, Heerle, NL (group)

2012
Art Karlsruhe, Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany
Bergenkunst, Bergen op Zoom, NL
"Room With A View", Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (duo exhibition with Olga Skorikova)
Galerie Kunst2, Heidelberg, Germany (with Anita Buchholz and Rolf Ruck)

2011
Heerllijke Kunst, BKC Roosendaal, Heerle, NL (group)

2010
"licht.raum" Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (solo)

2009
"Nachsaison" Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (group)
The Knapp Gallery, Philadelphia, USA (solo)

2008
Galerie Kunst 2, Heidelberg, Germany (group)
Kunst im Blickpunkt, Heidelberg, Germany Freiraum, Heidelberg, Germany
Haarlo, NL, with Lijsbeth Teding van Berkhout, Seine Schoemaker and Richard Walraven
"Cityscapes", Café Croissant, Heidelberg, Germany


ARCHITECTURE EXPERIENCE
2016 - present OOK Architecten, Amersfoort, NL
2015 - 2016 JHK Architecten, Utrecht, NL
2012 - 2014 Ro&Ad, Bergen op Zoom, NL
2004 - 2006 N2Q Architekten, Heidelberg, D
2003 - 2004 Wilford Schupp Architekten, Stuttgart, D
2000 - 2003 Jeanne Dekkers Architectuur, Delft, NL
1997 - 1999 Instructor "Drawing by Hand", Delft University of Technology, NL


STATEMENT
Huizen of gebouwen, van binnen of van buiten. Er is geen beweging. De kamers zijn spaarzaam gemeubileerd, details suggereren comfort en waardigheid (vergane? glorie) of huiselijkheid, de draagstructuur een resultaat van beslissingen genomen in voorspoed. De lichtinval, typisch voor het weer en het uur van het moment, duidt op een context van verstrijkende tijd, het licht maakt tijdelijkheid voelbaar. Ramen en deuren staan uitnodigend open naar andere ruimtes of naar buiten/binnen. De ruimtes zijn verlaten maar sporen van aanwezigheid hinten op de mogelijkheid tot ontmoeting. Er hangt een sfeer van behoedzame terughoudendheid als reactie op de afwezigheid van mensen.
Een teken van leven brengt een mens in een staat van verwachting, zet hem op scherp. Aanwezigheid van anderen vergroot de kans op het vervullen van het aangeboren verlangen om verbinding te maken. Zodra er geen eigenlijk contact wordt gelegd, zoals in het schilderij, onderstreept dat de alleenheid van het individu in zijn of haar eigen bestaan, en voelt dit als een teleurstelling. Tegelijkertijd gaat er van elke eventuele confrontatie een dreiging uit, menselijke interactie is inherent aan competitie, afgunst en jaloezie, aantrekking maar ook afwijzing. Het uitblijven van communicatie kan dan ervaren worden als opluchting.
Zo is een gebouw, bewoond of verlaten, een stille getuige, die sporen en aspecten van de levens en verhalen van anderen (al geschied of op dit moment geleefd) laat zien. Het gebouw maakt de beruchte existentiële angst inzichtelijk die ontstaat in het besef dat ieder zijn eigen leven draagt, dat onvermijdelijk net zo begrensd en willlekeurig is als de levens van deze anderen. Een manier om met deze oerangst om te gaan is het te verdringen in (hedonistisch) consumptie-gedrag, of excessief erkenning en waardering zoeken bij anderen door het dwangmatig streven naar (hogere) status. Gebouwen geven ons het "levende" bewijs voor dit coping mechanisme: het "my home is my castle" beschermt ons tegen het oneindige buiten, de onbekende toekomst en het drukkende verleden. Het huis is de laatste schil waarover we enigzins controle hebben, door te stylen en (her) in te richten of te (ver-)bouwen. Bescherming is intrinsiek verbonden aan de bedreiging: het sussende huis is, paradoxaal, een constante herinnering aan de dreiging van de tikkende tijd en de eenzaamheid die het bestaan onherroepelijk inhoudt. Daarom zijn gebouwen dubbelzinnig en interessant: zij maken het 'probleem' (de angst) aanschouwelijk en manifesteren tevens de 'oplossing' ervan (het tevergeefse bestrijden van de angst).